maandag 11 februari 2013

Pastinaken chips

Ooit heb ik wel eens chips van pastinaken gegeten en dat was heerlijk. Dat kan ik ook  (dacht ik) met mijn droogapparaat. Ik heb tenslotte al een aardappel- en bietenchips gemaakt.
Twee pastinaken gekocht.



Die waren niet echt goedkoop.


Schillen en schijfjes maken. Een beetje olijfolie erdoor en op de roosters leggen.


Een paar verschillende kruiden erover strooien en drogen.


6 uur op 60º en wachten maar.


Ik had  6 roosters vol liggen en heb er voor de zekerheid maar kaasdoek onder gelegd. Ze plakken gauw aan het rooster.

Ik heb nergens gevonden hoe ik het moest doen en dat was wel te merken. Op Amerikaanse sites vind ik meestal wel wat info, maar deze keer niet. Nee, echt lekker waren ze niet. Wat flauw, maar niet vies.
Ik ga het alleen nog eens proberen als ik informatie kan vinden, want zo is het wel zonde van mijn tijd en geld.

10 opmerkingen:

  1. Ben sinds kort een lezeres van je blog en las je poging om chips te maken van pastinaak.
    In de UK en Schotland zijn pastinaken (parsnips zoals ze daar heten) een gewone groente die naast de wortelen in het koelvak liggen in iedere supermarkt.
    Ik vond op bijgaande link het recept voor chips van pastinaak.
    http://www.ehow.com/how_5748658_make-crisp-dehydrated-vegetable-chips.html
    (mocht je er kwa vertaling niet helemaal uitkomen, wil ik het recept voor je vertalen)

    Groet Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Irene, wat aardig. Ik wist niet dat je ze eerst even moest koken. Nu ga ik het zeker nog eens proberen. Bedankt!
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op zoek naar een voedseldroger kwam ik je blog tegen.
    Leuk en interessant om te zien wat je zoal gedroogd hebt.
    Ik zie dat je teflonvellen gebruikt voor nat voedsel , waar koop je die en kun je ook gewoon bakpapier gebruiken ?
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die teflon vellen koop je bij Blokker voor een paar euro. Ik gebruikte voor de pastinaken dun kaasdoek dat ik afgewerkt heb met een zigzagsteek en in de wasmachine mee was. Papier gaat ook goed.
    Succes!
    Groet, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om een blog te vinden van iemand die een fan is van drogen. Ik heb er weleens iets over gelezen bij Teunie, maar had er verder nog nooit iets van gehoord. Leuk om met je mee te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het komt onder andere door Teunie dat ik toch zo'n apparaat heb aangeschaft. Het is ook echt een zoektocht om verder te komen.
      Groetjes, Trees

      Verwijderen
  6. Soms moet je geluk hebben met goedkoop pastinaken in te kunnen slaan. Laatst een kilo voor 2 euro bij de natuurwinkel gescoord.Even een nachtje in vers water en ze zien er weer vers zonder rimpels uit :-)

    Marianne van consuminderenmetamarianne.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik houd ze nu in de gaten. De prijzen zijn hier nogal hoog, dus ik wacht tot ik mijn slag kan slaan en dan weer proberen.
      Groetjes, Trees

      Verwijderen
  7. Meteen maar even een vraagje, ik las verderop in je blog dat je aardappels wel gewoon rauw hebt gedroogd en zo tot 'chips' hebt verwerkt, kan dat dus wel?
    En ik begrijp dat je wat olie/kruiden/zout meedroogt, dat hoef je dus niet achteraf toe te voegen? Ik ga zeker eens bietenchips proberen te maken, leuke ideeën vind ik hier :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Altijd leuk om te lezen. Ja, je kunt aardappels en bietjes rauw in dunne schijfjes drogen. Ik doe er olie door om de kruiden een beetje te laten plakken. Ik ga het ook nog eens zonder olie proberen en dan met zout of zo. Ik vond het wel een klein beetje dat er overblijft.

      Verwijderen