zondag 26 mei 2013

Tomatenpoeder!

Bij mij op de markt is het zaterdags rond 3 uur uitverkoop bij een groentestal. Er staat dan veel volk vooral van buiten de grenzen. Nu ging ik er ook maar weer eens staan, want ik wilde een experiment gaan doen met tomaten. Die zijn nog best duur nu.
Voor €3,00 had ik een kilo of 5. Dat is mazzel, want nu was het minder erg als er iets mislukte.


Na een hoop schilletjes verwijderd te hebben gingen ongeveer 2 kilo in de blender.

Gek dat het meer roze dan rood is. Ik moest 2 x  de blender vullen.


Ik heb er 6 roosters mee belegd en moest gauw een paar teflonvelletjes erbij gaan kopen. Met papier gaat het niet zo goed los als het klaar is. Dat merkte ik al aan fruitleer en mangochips enz.


Het heeft wel erg lang geduurd, maar dat wist ik wel toen ik de dikte van de uitgegoten tomaten zag.

Na 14 uur was dit het resultaat.


De kleur is nu meer oranje. Bij 1 rooster was het nog niet goed en die heeft nog een 2 uur gestaan.


Dit is alles! Het is wel heel erg geconcentreerd. Het smaakt ook erg lekker. Een paar eetlepels met een half kopje water en wat kruiden geeft al een leuk sausje voor de pizza. Een paar meer scheppen is de basis voor een tomatensoep.

Ja, en die hoef ik nog niet, want ik heb van de laatste 2 en een halve kilo tomaten lekker tomatensoep gemaakt mét mijn bouillonpoeder en eigen gedroogde en vers gezaaide kruiden. Er zat behalve een blikje tomatenpuree en 2 kleine bouillonblokjes geen enkele toevoeging in. Oh, wat vind ik het toch leuk!!!!

Dat ga ik vaker doen.

14 opmerkingen:

  1. Hallo,
    ik ontdek net je blog, leuk! Ik heb net sinds een week een Rommelsbacher droger in huis en ben zelf begonnen met leren en experimenteren, dus informatie zoals jij geeft is meer dan welkom :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Theresia,
    Dit ga ik ook doen! Op welke temperatuur heb je gedroogd?
    En hoe heb je naderhand de gedroogde tomaat in je bakje gekregen?
    En heb je de tomaten kort geblancheerd om de velletjes eraf te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Frederike, sorry dat ik zo erg laat reageer, maar heb nogal last gehad van mijn handen.
      De tomaten droog ik op 70 graden. Niet geblacheerd wel ontveld. Ik heb een brede trechter voor potten en dan kan ik makkelijk een pot vullen.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Doen! Het is erg leuk, maar ik heb de laatste tijd niet veel nieuwe produkten gevonden om te drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, leuk om wat dingen tegen te komen over voedseldrogen... Er is best weinig in het Nederlands . Ben zelf ook sinds een paar maanden bezig en vind het geweldig ! Nu was ik dan ook op zoek naar hoe ik tomaten poeder kan maken en kwam hier terecht ! Leuk hoor !!
    Gr. Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook moeilijk om wat te vinden. Ik vind op Amerikaanse sites wel eens wat.

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik tomatensaus maak, doe ik de tomaten eerst in de vriezer.
    Ik laat de tomaten ontdooien en kook er dan pas saus van. De smaak is dan geconcentreerder en de saus wordt dikker, misschien ook iets voor als jij tomaten droogt?
    Ik ga van de zomer (lees, als mijn eigen tomaten rijp zijn) zeker proberen om tomaten te drogen, klinkt erg handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tomatensaus maak ik van het poeder, dat een heel geconcentreerde smaak heeft. Alle vocht is eruit maar niet de smaak. Een beetje poeder en een beetje water en dan kun je de saus zo dik maken als je zelf wilt. Ik gebruik dat met wat kruiden erdoor vaak op een pizzabodem. Het meeste werk om tomaten te drogen is het ontvellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tomaten moet je niet ontvellen om te kunnen drogen.
    Tevens zit er in het velletje veel kleurstof.
    Gewoon tomaten in plakken van 1 cm dik snijden, en op een bakplaat op ong. 60 gr. laten drogen in de hete luchtoven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee en het proberen waard! Dank je.

      Verwijderen
  9. O-ja en daarna in de koffiemolen fijn malen.

    BeantwoordenVerwijderen