zondag 17 juni 2012

Wéér uien?

Ja, wéér ga ik uien drogen. Ik heb een probleem met de uienpoeder die ik gemaakt heb. Het smaakt erg goed, maar ik heb ook wat poeder vacuum gesealed en als ik dat wil gaan gebruiken is het één bonk. Er zit dan toch vocht in denk ik. Het schimmelt niet gelukkig. Je had dat vroeger wel met koffiepoeder of buisman, dat het ging klonteren, maar wel bruikbaar bleef. Nu heb ik het met de uienpoeder en de paprikapoeder. Vandaar dat ik het wat anders ga doen. Ik ga de uien drogen, maar nog niet malen.



Gisteravond wel 15 uien geschild en gesneden en huilen....


Zeven roosters vol en een tranende ogen allemaal! Zelfs mijn katten zaten te janken.


Vandaar dat het apparaat naar de schuur werd verbannen. Op 50º en 8 uur gezet. Dat was niet voldoende en vanmorgen nog eens een kleine 4 uur laten drogen.


Dat was genoeg. Alles op het onderste rooster met teflon geveegd zodat er minder kruimeltjes in het apparaat verdwijnen.


Dit is over van de 15 uien. Nu ga ik als ik weer wat uienpoeder nodig heb het dan wel malen. Zo leer je elke keer weer wat. Met de paprika's ga ik dat ook doen. We gebruiken best vaak paprika-,  uien- en knoflookpoeder. De knoflookpoeder blijft gelukkig wel goed en de lavas en selderie ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten