maandag 20 augustus 2012

Abrikozen

Zaterdag jl 2 1/5 kilo abrikozen gedroogd. Je moet ze moet halveren en dan de schil indrukken zodat ze plat worden. Twee kilo waren heel groot en een kleine kil waren kleintjes.


 De droger op 12 uur en 50º gezet. Zes roosters met abrikozen en een met de pitten.


's Avonds laat nog 2 uur erbij gedaan en de volgende morgen waren de kleintjes goed.


 Dit zijn de kleintjes, wel erg lekker. De rest heeft uiteindelijk 30 uur gedroogd. en de pepertjes 8 uur.


Omdat ik nu twee roosters overhad heb ik de pitten op 1 rooster gelegd en 2 pepertjes op het andere rooster gelegd. Die lepeltjes zijn nodig omdat anders de pepertjes door het deksel verdwijnen.
Ik wil de pepertjes gaan gebruiken om scherpere paprikapoeder te maken.


Rechts staat de pot met de kleintjes en de 3 anderen zijn de 2 kilo groten. Nou ja, zie het halve potje. Het is echt geen 2 kilo meer. Ik moest ze natuurlijk wel even proeven. Volgende keer moet ik op het onderste rooster wel een teflonvel leggen. Het schoonmaken van het apparaat duurde wel erg lang door het stroperige vocht dat uit de abrikozen kwam zetten.
De pitten schijnen vol vitamine B17 te zitten. Te veel gebruiken is gevaarlijk, maar dat zoek ik nog uit.


Dit is wat eroverbleef van de 2 pepertjes.



2 opmerkingen:

  1. De abrikozenpitten (eigenlijk wat in de de pit zelf zit) smaken een beetje als bittere amandelen. Je mag er geloof ik 1 per dag nemen. Leatril heet het meen ik wat belangrijk is wat erin zit. Zou kankercellen remmen.
    In de natuurwinkel hoorde ik dat je het beste gedroogde abrikozen in de koelkast kan bewaren. Ik weet niet wat het doet in een afgesloten potje. Ben benieuwd naar je ervaring.

    Marianne (Consuminderen met ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het nog een beetje eng. Bedankt voor deze informatie. Ze moeten nog wel gemalen worden, want dan kunnen ze door mijn ontbijt. Ik weet er eigenlijk nog niet veel van.

    BeantwoordenVerwijderen